Ordo ab Chao

Τα Χειρόγραφα Francken και ο Τύπος του Βασιλικού Μυστικού.

Εισαγωγή στην ανοιχτή ψηφιακή διάλεξη, της Ελληνικής Εταιρείας Ερευνών Σκωτικού Τύπου (ΕΡΕΔΩΜ) , Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020 .

Σας καλωσορίζω στην αποψινή διάλεξη της Εταιρείας Ερευνών Σκωτικού Τύπου που έχει αφορμή την ολοκλήρωση της μετάφρασης και την σχολιασμένη έκδοση των Χειρογράφων Francken απο τον αδελφό μας Λέανδρο Λεφάκη.

Τι είναι ο Τύπος του Βασιλικού Μυστικού; Επιγραμματικά ο Σκωτικός Τύπος όπως περίπου τον περιγράφουν τα πρώτα Μεγάλα Συντάγματα τα ονομαζόμενα του Μπορντό.

Γνωρίζουμε ότι οι Σκωτικοί βαθμοί αναπτύχθηκαν απο τους Ιακωβίτες, τους οπαδούς των Στιούαρτ στη Γαλλία και εξαπλώθηκαν στην Ευρώπη. Γνωρίζουμε επίσης ότι όλοι οι βαθμοί είχαν δημιουργηθεί γύρω στο 1750 , όμως στην Ευρώπη δεν τους βρίσκουμε συγκεντρωμένους σε ένα μοναδικό σύστημα. Υπάρχουν διαφορετικά Σκωτικά συστήματα των 7 ή 9 βαθμών. Ο Μορίν θα φτάσει στην Αμερική έχοντας λάβει την περίφημη χάρτα απο το Μπορντό με την εντολή να αναπτύξει εκεί τον Τύπο. Μυεί ως πρώτο Μεγάλο Γενικό Επιθεωρητή τον Francken, φίλο κα βοηθό του ο οποίος θα αντιγράψει με το χέρι του το σύνολο των Τυπικών σε ξεχωριστό αντίγραφο που δόθηκε στον κάθε επόμενο Μεγάλο Γενικό Επιθεωρητή.

Γιατί; Γιατί ο Μέγας Γενικός Επιθεωρητής είναι ισόβιος προστάτης και υπερασπιστής του Τύπου, τίτλος και καθήκον που ισχύει και σήμερα, και αυτός μόνο έπρεπε να έχει στην κατοχή του όλα τα Τυπικά και να γνωρίζει απολύτως τα του Τύπου.

Έτσι λοιπόν, όλα τα τα χειρόγραφα αντίγραφα που βρήκαμε τον 20ο αιώνα ονομάστηκαν χειρόγραφα Francken. Και ήταν σε γλώσσα αγγλική!

Η έλλειψη στοιχείων, η άγνοια και άλλα μικροσυμφέροντα δημιούργησαν μια φήμη στα μέσα του 20ου αιώνα που εγινε σχεδόν παράδοση. Αφού δεν υπάρχει γαλλικό πρωτότυπο κείμενο τότε τα Σκωτικά Τυπικά φτιάχτηκαν στην Αμερική, απο τον Μοριν και τους συνεργάτες του και η παράδοση του Αρχαίου και Αποδεδεγμένου Σκωτικού Τύπου δεν έχει και πολλά απο τη Γαλλία αλλά είναι καθαρά Αμερικάνικη. Όλα αυτά μέχρι τo 1974 όταν ανακαλύφθηκε στα αρχεία της National Library of France το Χειρόγραφο του Αγίου Δομίνικου ή Baylot .

Αυτό είναι κάτι σαν το πρώτο χειρόγραφο στη γαλλική γλώσσα που όλοι αναζητούσαν, αυτό που συγκεντρώνει σχεδόν το σύνολο των Σκωτικών βαθμών της εποχής και που με μικρές αλλαγές θα αποτελέσουν τον Τύπο του Βασιλικού Μυστικού όπως τον βρίσκουμε στα Χειρόγραφο Francken.

Χειρόγραφο Baylot, 21ος βαθμός

Στον Άγιο Δομίνικο, τη σημερινή Αϊτή όπου μαίνονται μάχες μεταξύ Άγγλων και Γάλλων (1756–1763) και στη συνέχεια Γάλλων και αποίκων εκεί φτάνει ο Μορίν αλλά ήδη βρίσκεται εκεί και ο Martinez de Pasqually. Η πιθανή τους σχέση αν και δεν έχει πιστοποιηθεί είναι δύσκολο μην αποκλειστεί. Πόσο εύκολο ήταν να μην έχουν συναντηθεί δυο Γάλλοι, νέοι μετανάστες και τέκτονες σε ένα νησί που βρίσκεται εμπόλεμη κατάσταση ; Το θέμα εξετάζεται ήδη απο ερευνητές γιατί μέσα σε αυτά τα χειρόγραφα υπάρχουν αναφορές , ιδέες αλλά και καταγεγραμμένοι βαθμοί (Εκλεκτών) που παραπέμπουν στον Pasqually.

Πως βεβαιώνουμε επιπλέον ότι αυτά είναι τα πρωτότυπα κείμενα πάνω στα οποία στηρίχτηκαν τα Χειρόγραφο Francken; Σε ορισμένους βαθμούς υπάρχουν χειρόγραφες σημειώσεις εκτός κειμένου που αργότερα τις βρίσκουμε ενσωματωμένες στα χειρόγραφα του Francken.

Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα στον βαθμό του Ιππότη του Ηλίου , 21ος τότε , που αξίζει να μας απασχολήσει για λίγο. Για ποιο λόγο; Γιατί σε μια μικρή παράγραφο γίνεται φανερός ο τόπος, ο χρόνος αλλά και η μυητική και ιδεολογική συνέχεια των Σκωτικών βαθμών απο την Γαλλία προς τον Νέο Κόσμο.

Το κείμενο ξεκινά ως εξής:

Ο βαθμός του Ιππότου του Αετού και του Ηλίου ή Το Χάος εις Τάξιν .

Η τελική κλείδα της αναγεννηθείσας Τεκτονικής ήτοι o 21ος βαθμός, μετά τον οποίον δεν υπάρχειανώτερος από αυτόν που είναιη Υπερτάτη Τάξις, της οποίας ηγείται ο βαθμός του Μεγάλου Εκλεκτού , που τον καλύπτει υπό τον τίτλοτου Μεγάλου Επιθεωρητού των Στοών.”

Στην εισαγωγή επαναλαμβάνει την παλαιά δήλωση ότι ο βαθμός του Ιππότου του Αετού και του Ηλίου είναι η κλείδα του Τεκτονισμού και όλων προΐστανται οι Μεγάλοι Εκλεκτοί, δηλαδή οι Καδώς. Και συνεχίζει το κείμενο:

Ο βαθμός αυτός μου απονεμηθεί από τη Στοά που αποτελούνταν από μέλη του Συντάγματος Foix, καθ’ όν χρόνο στρατοπεδεύαμε δίπλα στον Μεγάλο Ποταμό (grand riviere ) και στην δική μας Στοά , εν Ανατολή Αγίου Μάρκου στις 29 Μαρτίου 1764 από τον Αδελφό Peyrottes.

Γράφτηκε στο στρατόπεδο του μεγάλου ποταμού στην περιοχή του Cap (πιθανόν εννοεί το Cap – Francais). St. Domingue,Ιούνιος 1763.”

Ορίζει ακριβώς τόπο και χρόνο, Το grand riviere, το Cap Francais και ο Άγιος Μάρκος ήταν γειτονικά στρατηγικά σημεία που ήλεγχε εκείνη την εποχή το Σύνταγμα Foix. Ο δε αδελφός Peyrottes αναφέρεται ως Μέγας Γραμματεύς της Στοάς Saimt-Jean de Jerusalem Ecossaise στο Cap Francais το 1753. Ο ίδιος ταυτοποιείται ως μέλος της Στοάς Saint Marc με την υπογραφή του στο έγγραφο Bonseigneur που φυλάσσεται στο πανεπιστήμιο Tulane της Νέας Ορλεάνης.

Στο χειρόγραφο Baylot λοιπόν σημειώνει σαν σε ημερολόγιο ο άγνωστος συντάκτης του τον τόπο και την ημερομηνία που λαμβάνει τους προϋπάρχοντες βαθμούς τους οποίους και καταγράφει.

Τελευταία και σημαντικότερη παρατήρηση. Ανέφερα προηγουμένως τον τίτλο, Ο βαθμός του Ιππότου του Αετού και του Ηλίου ή Το Χάος εις Τάξιν.

Ordo ab Chao , σε δίπλωμα που απέδωσε του Ύπατο Συμβούλιο της Γαλλίας υπό τον de Grasse Tilly το 1806

Όμως το μότο του ΑΑΣΤ , Τάξις εκ του Χάους (Ordo ab Chao) το βρίσκουμε πρώτη φορά στην Χάρτα (Patent) του de Grasse Tilly με ημερομηνία 1η Φεβρουαρίου 1802. O de Grasse Tilly φτάνει στη Γαλλία και ιδρύει το πρώτο Ευρωπαϊκό Ύπατο Συμβούλιο και εκεί χρησιμοποιεί το μότο Τάξις εκ του Χάους σε όλα τα επίσημα έγγραφα του Υπάτου Συμβουλίου της Γαλλίας απ όπου θα περάσει και στις άλλες Δικαιοδοσίες Ευρώπης και Αμερικής που μέσω αυτού ιδρύθηκαν.

Προϋπάρχει η χρήση του; Απ ότι φαίνεται, ναι. Στο χειρόγραφο Baylot βρίσκουμε μια πολύ παλαιότερη απόδοση του βεβαιωμένα απο το 1764. Στο τίτλο του Ιππότου του Αετού και του Ηλίου -που είναι τότε η Υπερτάτη Τάξη- που συμπληρώνεται με το μότο όπως το απέδωσα, Το Χάος εις Τάξιν .

Το πρωτότυπο γράφει Cahos Debrouille. Cahos είναι μια γραφή για το χάος της εποχής του 16-18ου αιώνα. Ορισμένοι λόγιοι μεταφέρουν το h μετα το α, για να μπορούν να το προφέρουν σωστά οι λιγότερο εγγράμματοι. Συμπτωματικά χρησιμοποιεί αυτή τη γραφή για το Χάος και ο Ramsay στο The Travels of Cyrus. Και Debrouille στην πρώτη έννοια εκείνης της εποχής σημαίνει ξεκαθαρίζει απο την ομίχλη. Το χάος ξεκαθαρίζει, το χάος μπαίνει σε τάξη. Είναι φράση απο βιβλικές περιγραφές της Δημιουργίας της εποχής που εννοούν ακριβώς αυτό, Τάξη στο Χάος, αλλά εδώ και πάντα κατά τη γνώμη μου η πηγή του επηρεασμού πρέπει να είναι οι Μεταμορφώσεις του Οβίδιου. Η Φράση αυτή θα συνεχίσει και θα υπάρχει στα Χειρόγραφο Francken όπου έχει μεταφερθεί στη διδασκαλία του Ιππότη της Ανατολής και της Δύσης (17ο βαθμό) και εκεί στα αγγλικά επαναλαμβάνει κατά λέξη το παραπάνω κείμενο. Η φράση το χάος μπαίνει σε τάξη είναι απο εκείνη την εποχή ταυτισμένο με την υπέρτατη τάξη των σκωτικών μυήσεων.

Με λίγα λόγια λοιπόν σήμερα είναι ξεκαθαρισμένο ότι η Σκωτική παράδοση, ο Σκωτισμός που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη απο τους Ιακωβίτες, με τα τυπικά και τις ιδέες του πέρασε στην Αμερική όπου απέκτησε νέες ρίζες με την ίδρυση του πρώτου Υπάτου Συμβουλίου του Τσάρλεστον και επανήλθε στην Ευρώπη με τον de Grasse Tilly και την ίδρυση του πρώτου Υπάτου Συμβουλίου της Γαλλίας. Σε μια αδιάσπαστη συνέχεια που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Και ερχόμαστε στην Ελλάδα. Αν και ο τεκτονισμός είναι σύστημα που στηρίζεται στον ορθό λόγο άρα την τεκμηρίωση μέχρι σχεδόν πριν 20 χρόνια υπήρχε ελάχιστη έρευνα με φωτεινό προπάτορα τον Ανδρέα Ριζόπουλο, και σχεδόν καθόλου πρωτότυπα κείμενα προσιτά στους αδελφούς. Έτσι υπήρξαν διάφορες προσωπικές αφηγήσεις, παραμύθια καλόπιστα ή κακόπιστα που διέβαλαν τον Τύπο, απο ανθρώπους που δεν είχαν ιδέα για τι πράγμα μιλάνε και δημιούργησαν μύθους που κρατάνε ακόμα. Λοιπόν ο αυθεντικός Σκωτικός Τύπος – και εννοώ τον Τύπο που αναπτύχθηκε στην Ηπειρωτική Ευρώπη και την Αμερική-και τα Τυπικά του, έχουν μια παράδοση και μια αδιάσπαστη ιστορική και μυητική συνέχεια . Και είναι χρέος των Μεγάλων Γενικών Επιθεωρητών, των 33ων δηλαδή, να την στηρίζουν και να την αναδεικνύουν. Για να είναι άξιοι του τίτλου τους .

Και ερχόμαστε στο θέμα μας, το έργο του Λέανδρου Λεφάκη είναι εξαιρετικό και μοναδικό για την Ελλάδα.

Είμαι και εγώ μέλος της Εταιρείας Ερευνών Σκωτικού Τύπου όμως τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα είναι γενικότερα όπως ξέρετε και μέχρι τώρα δεν έχει τύχη να εκδώσω κάτι με την εταιρεία μας. Ο Λέανδρος από την στιγμή που ανέλαβε την Εταιρεία είναι η ψυχή και η ενέργεια της. Και έχει εστιαστεί στο τεράστιο έργο να μεταφράσει στα ελληνικά και να κάνει προσιτά στους αδελφούς τα θεμελιώδη κείμενα του ΑΑΣΤ. Επιμελείται των μεταφράσεων , μελετά, αναλύει και σχολιάζει την μικρότερη λεπτομέρεια και τελικά προσφέρει ολοκληρωμένα έργα μοναδικής ποιότητας. Είναι ένα έργο ζωής που κανείς άλλος που γνωρίζω δεν θα μπορούσε να το κάνει.

Τα Χειρόγραφα Francken και ο Τύπος του Βασιλικού Μυστικού, είναι τα κείμενα που αποκαλύπτουν την ιστορική, ιδεολογική και μυητική συνέχεια του αρχαίου τεκτονισμού με τον ΑΑΣΤ. Ενα σπουδαίο έργο που έπρεπε να υπάρχει στην ελληνική γλώσσα.

Και από την καρδιά μου βαθιά συγχαίρω τον Λέανδρο Λεφάκη που είναι αυτός ο οποίος εργάστηκε χρόνια σκληρά, ακούραστα και δημιουργικά και σήμερα μας παρουσιάζει ολοκληρωμένα Τα Χειρόγραφα Francken .

Ιορδάνης Πουλκούρας

Κλείνοντας και εκτός κειμένου μου, δίνω δυο ακόμα φωτογραφίες από το χειρόγραφο Baylot:

Η πρώτη είναι η κατακλειδα του κειμένου όπου δίνει και την χρονολογία Μάιος 1768, επιβεβαιώνοντας ότι στο συγκεκριμένο κατέγραφε ο άγνωστος συντάκτης τις τεκτονικές του σημειώσεις για σχεδόν πέντε χρόνια. Η υπογραφή λίγο πριν το τέλος του κειμένου αποδίδεται στον Martinez de Pasqually.

Η δεύτερη είναι μια ιδιαίτερη εικόνα που θυμίζει το γνωστό VITRIOL.

– Οι φωτογραφίες από το χειρόγραφο Bαylot και το δίπλωμα έχουν γίνει από αντίγραφα της συλλογής μου και των αρχείων της Ηνωμένης Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος του ΑΑΣΤ.

Ι.Π.

Το βρήκατε ενδιαφέρον; Μοιραστείτε το...

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Εκτύπωση

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top