Ο Γνώμονας και ο Διαβήτης

Ο Γνώμονας των τεκτονικών εμβλημάτων προέρχεται από ένα τετράγωνο του οποίου αποτελεί μία γωνία, έχοντας ίσες πλευρές Το τετράγωνο μπορούμε να το παραλληλίσουμε με τη Γη, τον αισθητό κόσμο, με τον οριζόντιο άξονα της ύλης. Την εποχή που ο τεκτονισμός ήταν πρακτικός, οι τεχνίτες τον χρησιμοποιούσαν εφάπτοντάς τον πάνω στη Γη με σκοπό να μπορέσουν να χτίσουν κτήρια με ορθές γωνίες. Η ορθή γωνία είναι απαραίτητη στα θεμέλια ώστε ένα χτίσμα να μπορέσει να αναπτυχθεί ορθά. Για τους τέκτονες είναι ένα έμβλημα πρωτίστως ηθικής, καθώς όσο απαραίτητος είναι για το εξωτερικό γώνιασμα άλλο τόσο είναι και για το εσωτερικό του εαυτού μας. Είναι αυτός με τον οποίο λαξεύεται η Ακατέργαστη Λίθος και γίνεται κυβική. Αντίστοιχα είναι αυτός που καθιστά ορθογώνιους τους λίθους ώστε να μπορούν να αποτελέσουν κομμάτια ενός αρμονικού συνόλου.

Ως γωνιώδες σχήμα ταυτίζεται με το πεπερασμένο, τη γήινη φυσική τάξη και τη νομοτέλεια. Είναι σύμβολο της παθητικής, θηλυκής αρχής και λόγο του σχήματός του δεν μπορεί να μετακινηθεί από μόνος αλλά χρειάζεται ένα άλλο εξωτερικό αίτιο για να μετακινήσει.

Σύμφωνα με τον Leadbeater στην αρχαία Αίγυπτο η τελετουργική χρήση του διαβήτη ήταν ευρέως γνωστή. Ονομαζόταν neka και συναντάται σε πολλούς ναούς όπως και στη μεγάλη πυραμίδα και βοηθούσε στη βελτιστοποίηση της ανθρώπινης διαγωγής, χρήση παρόμοια με τη σημερινή ερμηνεία του συμβόλου. Σύμφωνα με τις διδασκαλίες της αρχαίας Αιγύπτου το να οικοδομεί κανείς επί του τετραγώνου σήμαινε ότι οικοδομούσε εσαεί. Στην αιγυπτιακή αίθουσα της κρίσεως ο Όσιρις εμφανίζεται να κρίνει τους νεκρούς καθήμενος πάνω σε τετράγωνο. Αυτός είναι ο λόγος που το τετράγωνο παρέμενε ως σύμβολο της εγκαθιδρύσεως του αιώνιου νόμου.

Για τους αιγύπτιους ήταν κοινή αντίληψη ότι οι νόμοι του Μ.Α.τ.Σ. ήταν καθολικοί και ότι ίσχυε στη Γη ίσχυε και στον Ουρανό και ότι ο Μ.Α.τ.Σ. ανέμενε να λειτουργούμε σε αρμονία με τους νόμους του. Για αυτούς ο Γνώμονας σήμαινε ότι έπρεπε ο άνθρωπος να διευθετήσει τη ζωή του ανάλογα με αυτές τις θεωρήσεις. Έπρεπε να έχει υψηλή χρηστοήθεια, όπως και ένα υψηλό επίπεδο αγνότητας σωματικής, συναισθηματικής και νοητικής. Απαιτούνταν από αυτούς να είναι ευθείς, δίκαιοι, καλοί, ευγενικοί και να ‘’πράττει τις εις τους άλλους παν ότι καλό θα ήθελε και άλλοι να πράττουν εις αυτόν.’’ LEADBEATER W. CHARLES – Η ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΥ (Μέρος Α΄) ( Σελ.78)

Ο Γνώμονας κάνει την εμφάνισή σαν σύμβολο σε όλες τις εποχές και σε διαφορετικούς πολιτισμούς.
Ο Kenning αναφέρει στην τεκτονική εγκυκλοπαίδεια ότι ο γνώμονας ήταν σύνηθες διάκοσμο στις χριστιανικές εκκλησίες ως έμβλημα των επαγγελματιών οικοδόμων. Σε μια εκκλησία στο Limerick της Ιρλανδίας έχει βρεθεί ένα μεταλλικός γνώμονας με χρονολογία 1517 και την επιγραφή:
‘’Αγωνίζομαι να ζήσω με αγάπη και φροντίδα. Επί της στάθμης, δια του Γνώμονος’’

Σε μια άλλη περσική επιγραφή μπορεί να μην γίνεται άμεση αναφορά στον ίδιο σαν σύμβολο, αλλά όπως φαίνεται οι άνθρωποι της εποχής μπορούσαν να εμπνευστούν από την ιδέα του ορθωγωνισμού.

‘’Ω! Ορθογωνείστε τους εαυτούς σας για να είστε χρήσιμοι. Ένας λίθος που μπορεί να προσαρμοστεί στον τοίχο, δεν εγκαταλείπεται στο δρόμο.’’

Σε αντιδιαστολή με το Γνώμονα, ο του Σεβασμίου Διδασκάλου που προέρχεται από το ορθογώνιο τρίγωνο, γνωστό και ως Ιερό το οποίο έχει αναλογίες 3-4-5. Ο Γνώμονας του Σεβασμίου Διδασκάλου είναι ένα σύμβολο εξουσίας καθώς τον συναντάμε στο θρόνο του Όσιρι στην Αίθουσα της Κρίσεως. Αυτή η εικόνα ταιριάζει και με τη σύγχρονη αντίληψη για τη δράση του γνώμονα, δράση με πλήρες αίσθημα δικαιοσύνης για τον πλησίον. Επίσης ο Γνώμονας του Σεβασμίου Διδασκάλου αναπαριστά το γωνιόμετρο του λιθοξόου, δηλαδή μια γωνία 90 μοιρών που χρησιμεύει στον έλεγχο της κλίσης στο χτίσιμο έτσι ώστε να χτιστούν κάθετοι οι τοίχοι. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στον Γνώμονα και το γωνιόμετρο που έγκειται στο εξής. Το τετράπλευρο νοείται στην περίπτωση που ο Διαβήτης τοποθετείται υπεράνω του Γνώμονος, η ορθή όμως αυτή γωνία αποκτά σημασία όταν αναφερόμαστε στο εργαλείο με το οποίο ο Σεβάσμιος Διδάσκαλος μετρά και αποφαίνεται. Μολονότι ο Σεβάσμιος Διδάσκαλος φέρει το σύμβολο του Γνώμονα είναι στην πράξη ο Υιός ο Κυβερνών και Δικάζων στο όνομα του Πατρός που παραμένει στο επέκεινα.

Ο Διαβήτης είναι σύμβολο του κάθετου, ουράνιου και πνευματικού άξονα. Πρακτικά χρησιμοποιείται για να σχεδιάσει από ένα ψηλά. Λειτουργεί έχοντας το ένα σκέλος του σε ένα σταθερό σημείο, κέντρο και σχεδιάζοντας με το άλλο του σκέλος την περιφέρεια του. Αυτός είναι ο λόγος που αποτελεί σύμβολο της εκδήλωσης του σύμπαντος και του απείρου καθώς ο κύκλος που διαγράφει από τη φύση του δεν έχει ούτε αρχή , ούτε τέλος. Επίσης είναι σύμβολο και του ίδιου του Ήλιου, δηλαδή του σημείου από το οποίο αρχίζει η εκδήλωση, καθώς η κίνηση αρχίζει από την επιλογή του σημείου που ο άξονας θα σταθεροποιηθεί. Η τελευταία ιδιότητα του είναι αυτή που ξεκάθαρα του δίνει ενεργητικό και αρσενικό ενεργειακά χαρακτήρα.
Για τους τέκτονες είναι ένα σύμβολο λογικής και αυτού που δρα με διάκριση.

Τα δύο σκέλη του μας βοηθούν να κάνουμε αντιπαραβολές με δικές μας εσωτερικές διεργασίες. Ο διαβήτης είναι το σύμβολο που μας βοηθάει να μετράμε με την κίνησή του την πραγματικότητά μας, την προσωπικότητά μας σε σχέση με υψηλές αλήθειες και ιδανικά. Αναπαριστά τη σχέση και τη σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στο σχετικό και στο απόλυτο. Είναι ένα σύμβολο συνειδητότητας την οποία ο καθένας μας προσπαθεί να τη διευρύνει μέσα στα πλαίσια της ελευθερίας και της βούλησής του, προσπαθώντας να αυξήσει όσο περισσότερο γίνεται την κλίση της οπτικής του.

Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του Διαβήτη είναι τα δύο άκρα του, που φαινομενικά ακουμπούν σε δύο σημεία ασύνδετα μεταξύ τους, (ειδικά αν το υποκείμενο τα κοιτάει από το ίδιο ύψος που υπάρχει στο σημείο επαφής τους με κάποιο άλλο αντικείμενο) όμως στην ουσία αποτελούν απλώς τα άκρα του ίδιο ακριβώς πράγματος. Αν σηκώσουμε την οπτική μας πιο ψηλά μπορούμε να αντιληφθούμε ότι υπάρχει ένα σημείο, το υψηλότερο, που τα ενοποιεί. Αυτός ο παραλληλισμός είναι απαραίτητος για κάθε ένα αδερφό. Προκειμένου να μπορέσει να ξεπεράσει τις φαινομενικές διαφορετικότητες πρέπει να αναζητήσει τη λύση σε ένα υψηλότερο ή αλλιώς βαθύτερο σημείο της συνειδητότητάς του εκεί όπου όλα ενοποιούνται και γεννιέται η ευγένεια, η ανοχή, ο σεβασμός και η κατανόηση.

Αν με το διαβήτη σχεδιάσουμε πάνω σε δύο κάθετους άξονες τότε δημιουργείται η σφαίρα, που είναι πολύπλευρο και πολυεπίπεδο σύμβολο. Για ένα τέκτονα σφαιρικός πρέπει να είναι ο τρόπος σκέψης του και η έρευνά του. Επίσης στη σφαίρα βλέπουμε τον ουράνιο θόλο που είναι παραδοσιακά πνευματικό σύμβολο, αλλά και τις περιοδικές κινήσεις των πλανητών.

Σε ατομικό επίπεδο ο Διαβήτης χαράζει το γεωγραφικό τόπο της ελευθερίας του καθενός μας , η οποία εντάσσεται μέσα σε μια κοινωνία που αποτελείται από πολλές ατομικές ελευθερίες, αλλά και από κάποιες συλλογικές που ισχύουν για όλους. Αυτή η δυσκολία για να ξεπεραστεί χρειάζεται διάκριση και σεβασμός ώστε να μπορεί να επικρατεί αρμονία σε κάθε ομάδα ανθρώπων.

Χ.Τ.
Σ.Στ. Μακεδών

(Ο Σκωτικός Τεκτονισμός πρεσβεύει την απόλυτη ελευθερία συνείδησης, σκέψης, έκφρασης. Έτσι, κάθε αναρτώμενο κείμενο συνιστά απόλυτα προσωπική έκφραση του συντάκτη του, δίχως οποιαδήποτε σχετική θέση του Τεκτονικού σώματος).

Το βρήκατε ενδιαφέρον; Μοιραστείτε το...

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
Εκτύπωση

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top